Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Smluvní oligopol (KARTEL)

Někdy firmy v oligopolu mohou jako bariéru vstupu ostatních konkurentů použít tzv. limitní cenu. Ta je stanovena na nižší úrovni než cena, při které by oligopolní firmy maximalizovaly zisk, kdyby nebyly ohrožovány vstupem firem z jiných odvětví. Při této cenové politice se oligopolní firmy vzdávají vyššího krátkodobého zisku, aby jeho úroveň byla zvýšena v dlouhém období. Předpokladem uplatnění limitních cen je také společný postup oligopolních firem.

Firmy navzájem reagují nejen na změnu ceny, ale i na změnu výstupu, kvality produktu, reklamy apod. Proto existuje řada modelů vysvětlujících chování oligopolu, lišících se navzájem zejména předpoklady chování konkurenčních firem.
1.) COURNOTŮV model - založen na předpokladech:

- v odvětví existují pouze dvě firmy (tzv. duopol)
- znající přesně tržní poptávkovou křivku (je nelineární)
- vyrábějící homogenní produkt a chovají se stejně
- mají identické náklady na konstantní úrovni

Východiskem modelu je představa, že první firma považuje při svém rozhodování o velikosti výstupu výstup druhé firmy za konstantní (že nebude reagovat na změny a obdobně uvažuje i druhá firma).

Žádné komentáře:

Okomentovat