Externality, kdy trh selhává. tím, že nedostatečně informuje o vzácnosti výrobku nebo služby to znamená neinformuje o nákladech příležitosti, které jsou potřebné k jeho výrobě někdy dochází k případům, kdy se kupující a prodávající dohodnou na ceně, ale daný výrobek nebo služba vedlejší účinky na někoho třetího (externího). Tyto účinky nejsou v ceně nijak zahrnuty. Účinky mohou být pozitivní nebo negativní.
Pozitivní externality
Mají z něj externí prospěch, to znamená užitek třetí osoby. Př. včelař prodává med za cenu, ve které informuje kupující pouze o nákladech, které vznikly jemu samotnému při výrobě medu. Včely přitom opylují sadařům v širokém okolí jejich sady a tím podstatně zvýší jejich produkci. Tuto službu poskytuje včelař sadařům zdarma, to znamená, že cena se nepromítne do ceny medu. jsou případy, kdy cena nějakého výrobku je nižší než náklady příležitosti a neinformuje o škodách způsobených třetím (externím) osobám.
Žádné komentáře:
Okomentovat