Chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Trh produktů + trh výrobních faktorů tvoří podstatu tržního mechanismu.
Dokonalá konkurence
- existuje jen, když je na trhu mnoho malých firem a vstup do výrobního odvětví nebo obchod z něho je snadný.
Produkty nabízené výrobci musí být stejnorodé, tedy navzájem nerozeznatelné (např. cukr – cukr). Za takových podmínek není žádná firma schopná ovlivnit tržní cenu a poptávková křivka po produktu každé firmy je vodorovná. A pak jednotlivá firma nemůže ovlivnit cenu svého výrobku, protože je malá a malý je i její podíl výroby na trhu. Cenu utváří trh a jednotlivé firmy jí v podmínkách dokonalé konkurence musí přijmout, cena je určena trhem.
V dokonalé konkurenci má firma pouze jednu možnost jak vyrábět se ziskem, průměrné náklady musí byt pod úrovní tržní ceny.
Konkurence = proces, v němž větší počet soutěžících hospodářských subjektů sleduje různými formami ve svém individuá1ním zájmu určitý hospod. cíl. Míře dosažení cíle odpovídá honorování úsi1í (např. zisk), zpravidla na úkor obdobného dosahování cílů u jiných účastníků konkurence (konkurentů). Důsledkem konkurence je trvalé zlepšování ekonomické výkonnosti nasazováním všech podnikatelských schopností a sil. Dalšími parametry konkurence jsou cena, prodejní podmínky, kvalita apod.
Žádné komentáře:
Okomentovat