Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

(5.46) Přebytek spotřebitele a přebytek výrobce

(5.46) Přebytek spotřebitele a přebytek výrobce
Spotřebitelský přebytek = rozdíl mezi částkou, kterou je spotřebitel ochoten zaplatit za dané množství daného statku a částkou, kterou skutečně zaplatí při tržní ceně.

Přebytek výrobce (producer surplus) = rozdíl mezi částkou, za kterou výrobce dané množství statku prodal a minimální částkou, za kterou byl ochoten statek prodat.

5.11.6 Neefektivnosti plynoucí z monopolu
1. „Ztráta mrtvé váhy“ (produkuje neefektivní objem produkce) – alokační neefektivnost
Firmy v DK produkují společensky efektivní rozsah produkce, neboť se zde vyrovnává cena a MC poslední vyprodukované jednotky. V monopolu je to odlišné.

(5.47)
Kdyby byl v odvětví vysoký stupeň konkurence, představovala by křivka MC součet křivek MC všech firem v odvětví. Rozsah produkce by činil QC a cena by byly na úrovni MC a činila PC.
Při rozsahu produkce maximalizujícím zisk monopolní firmy QM zůstává cena vyšší než jsou MC, nedochází zde k jejich vyrovnání.
Souhrn ztráty přebytku spotřebitele a přebytku výrobce (AFC) je ztráta mrtvé váhy


Článek podporuje:
plastové ohebné hadice pro chladící kapaliny

Žádné komentáře:

Okomentovat