d = vůdce
D = outsiders = celková D po produkci v daném odvětví
QD = rozsah produkce dán zákonem MR=MC
PD = stanovená cena vůdce
OQD = objem produkce dominantní firmy
QDQO = objem produkce ostatních firem
Na rozdíl od monopolu zde není jediná firma, v důsledku čehož se D křivka dominantní firmy liší od D křivky odvětví. Následkem toho je olig.cena nižší a rozsah produkce olig.odvětví větší, než u monopolu.
3. Paralelní tvorba cen
Firmy v odvětví stanovují cenu na podobné úrovni, aniž o tom jednají. Zejména v odvětvích, kde je malý počet firem, se projevuje tendence k tomu, že ceny jsou bez jakékoliv formální dohody stanovovány na podobné provni a konkurence se odehrává v oblasti marketingu (reklama) a diferenciace produktu – např. Duracell, Coca-Pepsi.
Může jít také o pouhé napodobování odpozorovaného cenového vývoje namísto tajné cenové dohody.
Žádné komentáře:
Okomentovat