Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Základní trade-off

V případě, že se o úrovni veřejné dopravy rozhoduje decentralizovaně, je v regionu 1 poskytováno Qd1 jednotek veřejné dopravy (MC=D1) a v regionu 2 Qd2 jednotek (MC=D2). Pokud se ale rozhoduje na centrální úrovni, je rozhodující pro určení množství průměrná poptávková křivka Davg a je poskytnuto Q1,2 jednotek (MC=Davg), což znamená, že znamená pro občany regionu 1 ztrátu v podobě trojúhelníku „A“ (D MC).
Je jasné, že i centrální autorita může rozhodnout o poskytování veřejné dopravy na různých úrovních v různých regionech, ale to pak sebou přináší vyšší náklady na získání a vyhodnocení informací o preferencích obyvatel, než pokud je rozhodováno v místě.

Úspory z rozsahu
Nyní se podíváme na stejný příklad s autobusovou dopravou, ale doplníme jej o jeden předpoklad. A to, že pokud je určitá služba poskytována ve větším měřítku, klesají náklady na jednotku. Pro pochopení si uvedeme jednoduchý příklad: je zřejmé, že pokud bude autobusová doprava v Paříži poskytována jedním dopravcem, budou náklady na jeden autobus nižší než pokud bude nutno koordinovat autobusy, které jsou poskytovány vždy jedním individuálním přepravcem.

Žádné komentáře:

Okomentovat