Funkce ceny
regulační – vliv na chování příslušného subjektu
stimulační – stimulace zvyšování efektivnosti výroby, snižování N, nové technologie
alokační (rozdělovací) – působí na rozdělování mater. a peněž. zdrojů v dané výrobě
racionalizační – nákladová problematika (snižování N)
rozdělovací a přerozdělovací – strukturalizace ceny (rozložení na jednotlivé složky) + hodnotový přesun (zvýšení cen vstupů snížení zisku)
Různé typy ceny
velkoobchodní, nákupní, maloobchodní, tržní (kupní), "zvláštní obliby", brutto, netto, netnetto, pořizovací, vnitropodniková, pevná, minimální, maximální, volná, konkurenční, nabídková, plánová, nákladová, kontraktní (smluvní), stínová (duální)
Tři zákl. otázky řešené na trhu
co – jak - pro koho
Dva kroky vytvoření ceny
1. určení ceny výrobku
2. provádění cenových změn
Vysvetlivky, nebo spis upresneni v pojmech (nejsem si vzdy jista, tak to sem vkladam i pro vas)
OdpovědětVymazatbrutto: včetně daní
netto: bez daní