Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

1. Odbytová činnost podniku

- Má ho na starost odbytový útvar
- podstatou je realizace výrobků a služeb
cílem odbytu je: a) získat trh
b) minimalizovat náklady související s prodejem
c) maximalizovat prodej

Výkony podniku
- nabývají podobu výrobků nebo služeb
- výrobky by měli mít určitou jakost = výrobek prochází po výrobě kontrolou, při které může dojít k dvěma závěrům:
a) výrobek je kvalitní - na prodej
b) výrobek je vadný -) dál se ptáme, jestli je vada opravitelná (výrobek se vrací do výroby na opravu, v případě zavinění zaměstnancem bez nároku na mzdu) nebo neopravitelná (tzv. zmetek, veškeré náklady jdou v neprospěch podniku, pokud víme, kdo vadu zavinil, dáme mu to k náhradě)

Jakost = jakostní výrobek musí odběratel přijmout, nejakostní může odmítnout

Právní posouzení jakosti výrobku:
a) výrobek posuzujeme podle ČSN (české státní normy) = musí s ní být v souladu
b) obvyklé vlastnosti výrobku (pokud není stanovena ČSN, posuzuje se podle obvyklých vlastností (jestli je výrobek schopen splnit účel, za kterým je vyroben), např. vyhřívání atd…
c) kompletnost = bývá často uvedena ve smlouvě. Kompletním výrobkem se rozumí např. výrobek s technickými údaji a návodem
d) správné označení výrobku (výrobní značka, ochranná známka)
e) bez právních vad = tzn. nesmí být zatížen právem třetí osoby, neměl by už být prodán

Odbyt se člení na: 1) prodej
2) skladování
PRODEJ
1) Průzkum trhu
a) Průzkum od stolu – součástí jsou statistická zkoumání, např. cen, životnosti, účinnosti propagace a distribučních cest. Čerpá z těchto zdrojů:
externí (statistická ročenka, z přehledu vydávaném vládou)
interní – přímo v podniku (přehledy o tržbách, rozbory hospodářské čin. Podniku, ostatní údaje z účetní evidence)

b) Průzkum terénu – zaměřuje se na zákazníka (proč kupuje daný výrobek, zvyklosti zákazníků, kupní síla – příjmy, mzdy)
- zaměření na zboží (užitná hodnota, ceny, design, balení…)
- zaměření na konkurenci (zda připravuje inovace prodávaných výrobků, jestli bude výrobu rozšiřovat či omezovat)

2) Propagace a reklama
I.) REKLAMA
- cílem je upoutat pozornost zákazníka, vzbudit zájem o výrobek, přesvědčit ho o užitnosti, přimět ho ke koupi
- prostředky reklamy: televize, rádio, billboardy, plakáty, letáky, nabídkové katalogy, rozdávání vzorků
- náklady na reklamu bývají velké, volba reklamní formy závisí na: našich finančních prostředcích, charakteru výrobku
- účinnost reklamy je dána porovnáním dosaženého výsledku s vloženými prostředky
- zásady: měla by být pravdivá
měla by být působivá a věcná (zvýraznění loga a značky, opakování jádra zprávy)
měla by být efektivní (s efektivností souvisí optimální délka reklamy, čas reklamy

dělíme na:
- přímá (orientuje se na vybraný okruh zákazníků – děti, sportovci…)
- nepřímá (aplikovatelná na kohokoli) – volíme vhodný propagační prostředek (na mléčné výrobky volíme televizní reklamu, na traktory spíš reklamu do novin, atd…) = dle druhu výrobku se rozhodujeme, kam reklamu umístíme.

předmět reklamy:
1) reklama firmy: snažíme se, aby se firma dostala do podvědomí zákazníka, je vhodné ji doplnit reklamou výrobku. Pokud se podaří zaujmout, můžeme počítat s prodejností dalších výrobků)
2) reklama výrobku nebo služby: musí být prováděna u výrobku s novými užitnými vlastnostmi a novými technickými parametry
3) reklama smíšená: kombinace reklamy výrobku & firmy

II.) PUBLICITA
- představuje hodnocení nezávislých osob na rozdíl od reklamy je důvěryhodnější, neboť subjekt na který publicita působí ví, že nejde o informace placené výrobcem
- realizuje se v hromadných sdělovacích prostředcích, patří sem i sponzorská činnost

III.) PODPORA PRODEJE
- rozdíl mezi reklamou a podporou prodeje je v tom, že reklama přesvědčuje o důvodu koupě, podpora nabízí konkrétní motivy koupě

- kupóny
- bonusy
- odměny
- soutěže o ceny
- vyzkoušení zboží
- cenové zvýhodnění, slevy

IV.) OSOBNÍ PRODEJ
- je vysoce účinný a vysoce nákladný

výstupy celkový objem prodaných výrobků po reklamě
Efektivnost reklamy = =
vstupy náklady vynaložené na reklamu

SKLADOVÁNÍ:
- převzetí (na sklad), vyhotovujeme odváděcí výkaz
- uložení, vyhotovujeme skladní kartu
- expedice, vyhotovujeme expediční příkaz

Žádné komentáře:

Okomentovat