Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Rovnováha firmy

Rovnováha firmy a odvětví při vzestupu ceny na dokonale konkurenčním trhu.

Při dokonalé konkurenci jednotlivá firma či spotřebitel nemohou ovlivnit cenu na trhu. Cena se tvoří interakcí celkové nabídky a poptávky v odvětví. Cena je tedy pro individuální firmu danou veličinou. Rovnako ceny vstupů v dokonalé konkurenci jsou (téměř)neměnné, tedy průměrné náklady zůstávají.

Pokud se zvýší poptávka, firma víc vyrábí, přináší jí to zisk, průměrné náklady zůstávají nebo se mění pomaly. Do odvětví to přiláká další firmy, zvýšením nabízeného množství cena poklesne a ustálí se na původní hodnotě, jen s tím, že teď se již vyrábí víc.

Rovnováha firmy a odvětví při poklesu ceny v dokonale konkurenčním odvětví.

Pokles ceny znamená pro individuální firmu jít s cenou taky dolů, pod průměrné náklady = ztráta. Takto firmy odvětví opouštějí, vyrábí se méně , zvýší se poptávka, protože se nabídková křivka posouvá, tedy i cena se zvýší a ustálí na původní ceně průměrných nákladů, snížený je jen počet výrobků na trhu – nabídka.

Žádné komentáře:

Okomentovat