Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Celkový, průměrný a mezní produkt

Výstup neroste rovnoměrně s růstem vstupů.

Mezní produkt : přírůstek výstupu při zvýšením jednotky vstupu (má i rostoucí i klesající tendence dle specifik)

Celkový produkt : klesá-roste pomaleji než mezní, vyjadřuje celkovou produkci všech vstupů a ne pouze přidané jednotky

Průměrný produkt : celkový výstup na jednotku vstupu, tedy celkový výstup / počet všech jednotek vstupu

Rovnováha firmy a odvětví při vzestupu ceny na dokonale konkurenčním trhu.

Při dokonalé konkurenci jednotlivá firma či spotřebitel nemohou ovlivnit cenu na trhu. Cena se tvoří interakcí celkové nabídky a poptávky v odvětví. Cena je tedy pro individuální firmu danou veličinou. Rovnako ceny vstupů v dokonalé konkurenci jsou (téměř)neměnné, tedy průměrné náklady zůstávají.

Pokud se zvýší poptávka, firma víc vyrábí, přináší jí to zisk, průměrné náklady zůstávají nebo se mění pomaly. Do odvětví to přiláká další firmy, zvýšením nabízeného množství cena poklesne a ustálí se na původní hodnotě, jen s tím, že teď se již vyrábí víc.

Žádné komentáře:

Okomentovat