Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

poznámka:

Oligopol je charakteristický existencí několika firem v odvětví. Tyto firmy jsou natolik silné, že mohou stanovit vyšší cenu než mezní náklady ( P>MC ).
Protože existuje - i když menší - možnost vstupu nových firem do odvětví, projevuje se vyšší tlak na efektivnost, protože je však cena resp. průměrné příjmy vyšší než průměrné náklady (AR>AC ) => oligopol realizuje vyšší než normální zisk.

Monopolní konkurence
 v odvětví je velké množství firem
 každá vyrábí natolik diferenciovaný produkt, že má v jeho rámci monopolní postavení, a proto sama určuje jeho cenu
V krátkém období se firma tohoto typu chová při hledání rovnováhy jako monopol - na základě rozdílu mezi AR a AC dosahuje monopolní zisk. Protože však příchod do odvětví není omezen, vstupují nové firmy. Individuální poptávka po produkci každé firmy klesá, křivka individuální poptávky se posunuje dolů a firma stačí cenou pokrýt pouze své náklady.
V dlouhém období tedy AR = AC, takže zaniká monopolní zisk.
Monopolní síla firmy je relativně malá <— velká elasticita D a relativně malý sklon křivky D:
- klesá P => výrazný nárůst Q (- příliv spotřebitelů od firem, které cenu nesnížily)
- stoupá P => výrazné snížení Q (- odliv spotřebitelů k firmám, které cenu nezvýšily)
Rozhodování firmy v monopolní konkurenci = volí P i Q tzn. že je „ price maker“.

Žádné komentáře:

Okomentovat