Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Podnik a jeho chování v různých tržních strukturách

Monopol

je tržní struktura pro kterou platí 3 specifické rysy:
1) zboží je heterogenní (nestejnorodé) + neexistuje jeho blízký substitut
2) na trhu je jediný výrobce
3) vstup na trh je uzavřen => existují překážky vstupu do odvětví
Vyjádření monopolní síly nám určuje tzv. Lernerův index

hlavní příčiny vzniku monopolu:
a) nákladové podmínky - AC určité firmy jsou minimální při větším výstupu, než požadují
všichni spotřebitelé daného zboží
P>AC, tzn. že firma má kladný zisk = přirozený monopol
b) kontrola výrobních zdrojů (jednou firmou)
c) mimotržní okolnosti (umělé bariéry)
 zásahy státu do ekonomiky např. udělení výsadního práva výroby určitého zboží
 právní restrikce např. patenty, ochranná práva autorů

Žádné komentáře:

Okomentovat