Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

7. Poptávka na trhu s výrobky a podnikové rozhodování.

7. Poptávka na trhu s výrobky a podnikové rozhodování. Rozhodování podniku na trhu výrobních faktorů. Podnik a jeho chování v různých tržních strukturách. Cenová politika podniku.

Poptávka na trhu s výrobky a podnikové rozhodování

Poptávka na trhu s výrobky

Na trhu výrobků a služeb vstupují dva základní subjekty - výrobci (firmy) a spotřebitelé (domácnosti).
Racionálně jednající spotřebitel tedy poměřuje dvě veličiny - uspokojení potřeb, které statek přinese a náklady (peněžní výdaje), které na tento statek vynaložil.
K vyřešení tohoto problému ekonomická teorie používá kategorii užitek (Utility), tedy subjektivní pocit uspokojení plynoucí ze spotřeby jednotlivých statků.
Celkový užitek (Total Utility - TU) vyjadřuje celkovou úroveň uspokojení určité potřeby.
Z celkového užitku odvodíme mezní užitek (Marginal Utlity - MU). Mezní užitek vyjadřuje, o kolik vzroste celkový užitek, jestliže se množství spotřebovaného zboží zvýší o jednotku.

Žádné komentáře:

Okomentovat