- mezní (marginální) N = MC (N potřebné na výrobu eventuálně prodej jedné další jednotky výrobku)
- tato koncepce nebere v úvahu vliv trhu (vliv D), předpokládá, že všechny výrobky budou prodány (jestliže se vyrobilo méně, každá jednotka musí být prodána za vyšší cenu, aby se pokryly N a byl vykázán Z), nejasná představa o elasticitě D a cenách konkurence, odhad odbytu (resp. očekávaný obrat), výpočet AC a stanovení fixní přirážky v % AC (průměrná přirážka se liší podle druhu zboží (-pro sezónní, luxusní a speciální - tj. cenově nepružné zboží s nároky na skladování, manipulaci, rychle podléhající zkáze apod.)
- N + přirážka = prodejní cena (pokrývá N přímé a nepřímé a přináší firmě Z - kalkulační (účelové) třídění nákladů
- tato koncepce používá také prostředníky (MO i VO) - přidá k ceně od výrobce přirážku = obchodní rozpětí, která je nutná k dosažení zisku a úhradě obchodních nákladů (nemůže je vypočítat přesně - na základě svých zkušeností se zbožím a trhem), je různá podle druhu zboží, způsobu prodeje (samoobsluha x pultový prodej), charakteru výrobku (nábytek, klenoty, kožešiny x drogerie).
- jestliže není možné za tuto cenu prodat - sníží obchodní rozpětí
Článek podporuje:
české ložnice, dětské postele, rustikální nábytek
Žádné komentáře:
Okomentovat