• veřejný statek je takový výrobek či služba, která nelze rozdělovat na základě tržní poptávky a nabídky, aniž by to mělo za následek nějakou společenskou újmu tyto statky nelze ani dost dobře poskytovat bezplatně jednotlivci, aniž bychom je bezplatně neposkytli všem ostatním (nejvhodnější systém při rozdělování je jejich úhrada z veřejných rozpočtů)
3. externality trhu jsou vedlejší účinky trhu na subjekty, které se daného tržního vztahu ne-účastní
• negativní externality – např. špatný vliv výrobců na životní prostředí, třetí poško-zenou stranou jsou pak lidé žijící v blízkosti továren netržní vztah neovlivnitelný zákony trhu
• pozitivní externality – např. podnikatelskou činností přivedeme někomu užitek, aniž se o to nějak zaslouží nebo zaplatí (stavba dálnic, plynofikace …)
4. asymetrie informací a moci („teorie Josepha Stiglitze“ snižuje úlohu trhu jako prostředí, v němž se informace šíří bleskově a naprosto autonomně, i když tato schopnost trhu zů-stává trvale platná zpochybněna je rovnoměrnost tohoto šíření)
• asymetrie spočívá v tom, že všechny ekonomické subjekty nemají všechny nebo ale-spoň stejné informace, tzn. že to vede v praxi k chybnému rozhodování
pozn.: Stát se brání nedostatkům trhu a jeho selhání různými zásahy do fungování tržního mechanismu, jde především o tzv. právo hospodářské soutěže, které je tvořeno předpisy jako je Zákon na ochranu hospodářské soutěže a paragrafy o Nekalé soutěži.
Žádné komentáře:
Okomentovat