Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Konkurence mezi nabídkou a poptávkou:

• je střetávání různých zájmů různých subjektů trhu (firmy, domácnosti, stát), kteří přichá-zejí na trh s různým cílem, chtějí vždy uspokojit své ekonomické zájmy
1. nabídka chce vyrobit a prodat co nejvíce za co nejvyšší cenu, tzn. maximalizovat zisk své konkurence
2. poptávka naopak chce na trhu uspokojit svou potřebu s co nejnižšími náklady, tj. nakupo-vat co nejlevněji  tj. konkurence napříč trhem (dochází k ní vždy tam, kde ziskuje trh)
• DS, na trhu je nedostatek zboží, význam má konkurence na straně D
• cenová konkurence – při snížení cen se předpokládá, že sníží ceny i konkurenční prodejci a necenová konkurence (služby, reklama)
Členění vznikajících monopolů:
• kartel je dohoda mezi samostatnými konkurenty o cenách, dělení teritorií působnosti
• syndikát je dohoda o společném nákupu nebo prodeji, konkurenci zůstávají právně samo-statní, ale vystupují jako jeden celek (spolupráce samostatných obchodních firem), firmy mohou ze sdružení vystoupit
• trust je vyšší forma propojení konkurentů, jde o propojování i v oblasti výrobní koopera-ce, kdy jsou firmy na sobě závislé
• koncern je nejvyšší forma existence monopolu, jde o propojení v celém rozsahu činností, ztráta právní subjektivity (tzv. fúze je spojení dvou rovnocenných partnerů a akvizice – větší podnik koupí menší)

Žádné komentáře:

Okomentovat