a) vysoká citlivost poptávky na změnu cen
b) stanovení nízké ceny odradí konkurenci
c) náklady na jednotku výroby a distribuce s růstem výroby a prodeje klesají
• růst objemu produkce – spojený např. s výprodejem nadbytečných zásob, využitím pře-chodně nevyužité kapacity, povánoční a sezónní výprodeje
• návratnost investic – zvážení vynaložení investic na výrobu příslušného výrobku s možností jejich vynaložení do jiné podnikatelské aktivity porovnává se návratnost in-vestice s alternativní možností jejího umístění
• špičková kvalita výrobku – výroba ve špičkové kvalitě znamená kvalitní drahé materiály, odpovídající technologii, kontrolu kvality apod. odráží se to ve vyšších nákladech a ce-ně
• jiné cíle – udržení se na trhu, snaha zabránit nové konkurenci ve vstupu na trh
Kalkulace
• využíváme ke stanovení výše nákladů, až po stanovení ceny. Zahrnuje informace potřebné pro sestavení rozpočtů, pro kontrolu a rozbor hospodárnosti výroby
Členění:
1. dle sestavování
• předběžná se sestavuje před zahájením výroby daného výrobku
– normovaná (vycházíme ze stanovených norem)
– propočtová (nevycházíme z norem, propočítá se matematicky)
• výsledná se sestavuje po zahájení výroby dle skutečných nákladů
Žádné komentáře:
Okomentovat