Vznik nedokonalé konkurence, charakteristika tržních struktur.
firma vyrábí diferencovaný produkt, firma může stanovit cenu svého výrobku, málo firem na trhu – alespoň jedna s velkým podílem, bude-li chtít firma prodat větší počet výrobků, musí snížit cenu – klesající křivka poptávky. Rozlišujeme různé typy trž. struktur – monopol(1výrobce či 1 kupující), oligopol(málo výrobců, 1 či více s domin. postavením), monopolistická konkurence(nejblíže dokonalé konkur., hodně výrobců, dif. produkt, malé bariéry vstupu do odvětví, nedokonalé informace).
Vznik ndk – příčiny – a) nákladové podmínky (úspory z rozsahu výroby)-velké firmy díky většímu objemu výroby mohou snížit průměrné náklady a ceny. Tím vytlačí konkurenty z trhu. Roli zde hraje také velikost tržní poptávky.
b) bariéry konkurence (právní restrikce, diferenciace výrobku), právní restrikce – ochranná známka, patenty, copyright – výsadní právo vyrábět určitý produkt. Diferenciace – odlišení produktu, navazující služby, každý produkt je svým způsobem vyjímečný, výrobce stanoví vlastní cenu. (kdyby byl výrobek identický, museli by si výrobci cenově konkurovat. Faktory vedoucí k nedok. trhu – nedostatečné info. tržních subj., vlastnictví důlež. výr. fakt. v rukou jediné firmy, zásahy státu do tržního mechanismu (regulace cen výr.), politické okolnosti (vznik kartelu OPEC).
Žádné komentáře:
Okomentovat