Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Charakteristika dokonalé konkurence, specifika dokonalé konkurence

Charakteristika dokonalé konkurence, specifika dokonalé konkurence.
konkurence – pokud je na trhu větší množství výrobců, konkurují si navzájem – každá firma se snaží získat zákazníky (to je možné jen na úkor jiných firem). Všeobecně se dá říci, že konkurence na straně nabídky je výhodná pro spotřebitele – tlak na zvyšování kvality a snižování cen, diferenciace produktu, možnost výběru.
Dokonalá konkurence znamená, že:
- na trhu je mnoho výrobců
- výrobci vyrábějí identický produkt (nejsou kvalitativ. rozdíly)
- je otevřený vstup do odvětví (můžou volně vstupovat další výrobci)
- každý výrobce má na trhu velmi malý podíl – nemůže ovlivnit cenu na trhu
- spotřebitelé i výrobci mají dokonalé (všichni stejné) informace o trhu

specifika dk: cena produkce je konstanta daná zvenčí (trhem) – výrobci jsou price-takeři. Poptávka je dokonale elastická. Konstantně rostoucí TR. P=MR=AR. Firmy dosahují jen normálního zisku. Ceny jsou na úrovni mezních nákladů: P= MC. Optimum spotřebitele je P= MU. Na trhu je tedy rovnováha MU=MC. Za těchto podmínek je alokace zdrojů efektivní.

Žádné komentáře:

Okomentovat