Firma bude poptávat dodat. množ. vstupu, doku jí bude přinášet vyšší dodateč. příjmy než dodateč. náklady. Firma je v optimu, (maximalizuje zisk), když MRP = MFC. Graficky – MRP je klesající (díky klesajícímu MP) a MFC je konstantní – v průsečíku je rovnovážná cena PF* a rovnováž. množství F*. Je-li MRP>MFC, MRP
Odvoz. popt. po VF – při změnách ceny se odpovídajícím způsobem mění také MFC, vznikají nové body optima. Klesající část křivky MRP je současně křivkou poptávky po VF. Změna poptávky může být způsobena a)změnou popt. po finální produkci. (např. zvýš. poptávky po automobilech zvýší jejich cenu a později také příjem z mezního produktu práce při jejich výrobě. To je pro firmy impulz k najímání další práce – zvýš. popt. po práci. b) množství a kvalitě ostatních vstupů použ. při výrobě. (změna výrobního zařízení v automobilce), c) změny v technologii. (rozvoj motorů – zvýšení produktivity benzínu).
Poptávka firmy po vstupu v nedok. konkur.
firma s monopolní silou na trhu výr. a služ. musí při větším prodáv. množ. výrobků snižovat jejich cenu. Její MR klesá rychleji než cena. Projeví se totiž snížení ceny nejen posledního výrobku ale všech výrobků. V této situaci platí MRP= MP*MR.
Žádné komentáře:
Okomentovat