Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Oligopol (smluvní oligopol, model oligopolu s dominantní firmou

Oligopol (smluvní oligopol, model oligopolu s dominantní firmou).
existuje několik firem v odvětví, zpravidla diferencovaný produkt, homogenní oligopol – výrobci ropy atd, firmy mají velký podíl na trhu, jejich rozhodování musí být strategické, musí hlídat další velké výrobce. Jsou na sobě navzájem závislí. Je možnost, že se firmy ovládající trh dohodnou o rozdělení trhu, o výši cen apod. Utvoří smluvní oligopol neboli kartel. Takovéto dohody jsou ve většině zemí zakázány, protože mají za účel poškodit nečleny kartelu a poškozují většinou i spotřebitele vyššími cenami. Pro firmy je to ale mnohdy lákavější než cenová válka. Při rozdělení trhu dosahuje výrobce podobného zisku jako v monopolu, vyráb. množství menší než efektivní. OPEC-sdružení vývozců ropy- většinou státy u Perského zálivu-výsledky jejich zasedání se zveřejňují – politic,ekonom. důvody.
Další forma oligopolu je oligopol s dominantní firmou. Jedna firma s velkým podílem na trhu určuje cenu a zbylé firmy – konkurenční lem – tuto cenu akceptují – samy mají vyšší náklady než domin. firma – úspory z rozsahu, kdyby šli s cenou výš, neprodali by. Poptávka po produkci domin. firmy je o něco níže než celková tržní popt., to vytváří prostor pro uplatnění konkurenčního lemu. Domin. firma dosahuje ceny vyšší než MC a tím zisk – kdyby měnila cenu, měnil by se i konkurenční lem (při vyšší ceně by se zvětšil…)-cenové vůdcovství.

Žádné komentáře:

Okomentovat