Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Podstata a specifika trhů s výr. faktory

Podstata a specifika trhů s výr. faktory:
Poptávka je poptávkou odvozenou. Obecně platí, jestliže klesá poptávka po finální produkci, klesá i poptávka po výr. faktorech. Nabídka je představována firmami i domácnosti. Při nabídce výr. faktorů může dojít, ale nemusí k převodu těchto faktorů do vlastnictví subjektu na straně D. Výr. faktory mohou být pronajímány. Vlastníci výr. faktorů mají jiné preference než poptávající. Některé výrobní faktory mají podobu darů přírody, jsou nereprodukovatelné, jejich nabídka je fixní a nereaguje na změny cen. Z výrobních faktorů plynou domácnostem důchody, tzv. prvotní důchody ve společnosti. V souvislosti s cenou výrobních faktorů nás budou zajímat ceny plynoucí ze služeb těchto faktorů. Trh výrobních faktorů je velmi úzce propojen s trhem finální produkce.

Rozhodování firmy na trhu výr. faktorů:
Poptávka po vstupech je specifická tím, že žádný z nich nepůsobí samostatně. Navíc existuje řada možností jak dané vstupy kombinovat. Práci, půdu a kapitál nakupují firmy. Firma sleduje vzájemnou závislost produktivity daných výr. faktorů. Při nákupu výr. faktorů budou tedy pro firmu směrodatné náklady, které na ně musí vynaložit, a výnosy, které jim faktory přinesou.
Příjem z mezního produktu: Vynásobíme-li cenou výrobku mezní fysický produkt, získáme příjem z mezního produktu MRP. Ten představuje dodatečný příjem, který firma získává prodejem produktu, vytvořeného zapojením dodatečné jednotky výr. faktoru do výroby, přičemž ostatní vstupy zůstávají konstantní. Tento vztah je platný pouze v podmínkách dokonalé konkurence na trhu produktů. V podmínkách nedokonalé konkurence je MR menší než p, potom je MRP dán součinem MR a MPP. MPP a MRP jsou klesající v závislosti na množství faktoru zapojeného do výroby. Pokles MRP jen v důsledku poklesu MPP je možné uvažovat jen pokud zvýšená nabídka firmy neovlivní cenu. V nedokonalé konkurenci cena se zvyšující se S klesá, a proto klesá MRP i v důsledku poklesu ceny.

Žádné komentáře:

Okomentovat