Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Rovnováha firmy a křivka nabídky

Rovnováha firmy a křivka nabídky.
Rovnováha firmy je v okamžiku, kdy MR = MC  náklady na poslední jednotku produkce se rovnají výnosům z prodeje poslední jednotky. Křivka nabídky je složena z optimálních množství produkce při různých cenách. Je totožná s křivkou mezních nákladů od bodu uzavření firmy. (kdy P=AVC). Bod zvratu P=AC je situace, kdy firma dosahuje nulového ekonomického zisku. (Typické pro dokonalou konkurenci), krátkodobě může firma vyrábět i za ceny pod bodem zvratu až do TR=VC. Ztráta pokud se vyrábí je menší než ztráta pokud by se nevyrábělo. Vlivy působící na nabídku: změna nákladů – technický pokrok, změny cen ostatních zboží, další faktory – počasí, očekávání výrobců, zavedení cel.
Tržní nabídka.
Tržní nabídka je součet nabízených množství všech výrobců určitého výrobku při určité ceně. Tržní nab. je elastičtější – při vyšší ceně dochází nejen ke zvyšování množství nabízených statků výrobci na trhu ale také k příchodu nových výrobců – kteří by za nižší cenu vůbec neprodávali.
Cenová elasticita nabídky.
elasticita nabídky = %změna nabíz. množství/ % změna ceny
koeficient cen elasticity nabídky Es = Q1-Q2/(Q2+Q1):2 : P2-P1/(P2+P1):2
stejně jako u EDP rozlišujeme nabídku neelastickou, jednotkově el., elastickou, popř. dokonale el., neel. Znaménko hodnoty koeficientu je kladné. Vzroste-li cena, vzroste i nabízené množství. Faktory působící na elasticitu: náklady skladování (čím nákladnější, tím menší E), schopnost technologie vyrábět i jiné statky (čím menší, tím menší E), časový horizont (čím větší, tím větší E).

Žádné komentáře:

Okomentovat