Rovnováha firmy a rovnováha odvětví:
Rovnováha firmy v dokonale konkurenčním prostředí:
nejdůležitějším rysem je dokonalá elasticita poptávky po produktech firmy. Pokud je cena konstantou, jsou celkové příjmy závislé pouze na objemu produkce a jsou mu přímo úměrné. V dokonalé konkurenci je konstantní cena a tedy i průměrné příjmy. Křivka AR je tedy rovnoběžná s osou X. A protože AR jsou konstantní, MR se jim rovnají a křivka MR = křivce AR. Podmínkou rovnováhy firmy MR = MC můžeme v dokonalé konkurenci napsat i jako p = MC
Výhody ze směny:
Trh přináší výhody ze směny v podobě přebytku výrobce a přebytku spotřebitele.
Přebytek spotřebitele - cena je pro spotřebitele informací, podle níž se rozhoduje, kolik zboží nakoupí. Cena se musí rovnat MU poslední spotřebovávané jednotky. To znamená, že MU dříve nakoupených jednotek je vyšší než cena, spotřebitel získá určitý užitek navíc. Tak vzniká rozdíl mezi celkovým užitkem a objemem výdajů na jeho nákup, který nazýváme přebytek spotřebitele ( viz graf).
Přebytek výrobce - každé úrovni ceny odpovídá rovnovážné množství, kdy cena se rovná MC. MC předcházejících jednotek vyrobené produkce jsou však nižší než cena, za kterou jsou prodány. Tak vzniká rozdíl mezi p a MC, který nazýváme přebytek výrobce
Žádné komentáře:
Okomentovat