Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Křivka nabídky v podmínkách monopolu

Křivka nabídky v podmínkách monopolu - v podmínkách monopolu neexistuje nabídková křivka!, protože neexistuje jediný vztah mezi množstvím a cenou. Rozhodování monopolisty o rovnovážném objemu produkce, je determinováno zápornou směrnicí křivky D a jejím specifickým tvarem, protože z těchto okolností vyplývá směrnice a tvar křivky MR. Posun poptávky nemusí vždy vést ke změně rovnovážného objemu produkce ( viz graf). Monopol, narozdíl od dokonalé konkurence, může nabízet při různých cenách stejné množství, nebo při stejných cenách může nabízet různá množství.
Monopolní síla - je schopnost stanovit cenu vyšší než jsou MC. Její stupeň je možno vyjádřit pomocí Lernerova indexu ( viz příloha). Míra koncentrace vyjadřuje procentuální podíl nejsilnějších firem v odvětví na produkci odvětví. Používání zisku jako kritéria není vhodné, protože zisk závisí na vztahu mezi AR a cenou.
Neefektivnost monopolu - nedokonalá konkurence a charakteristické vlastnosti monopolu způsobují, že monopol nevyrábí z hlediska společnosti efektivně. Není veden tržním mechanismem k optimálnímu využití společenských zdrojů ( viz graf).
Regulace monopolu -
- antitrustové zákony - zakazují určité chování firem na trhu a omezují různými způsoby sílu monopolu.
- daňová politika
- možnost převést monopol do státního vlastnictví
- cenová regulace
Cenová regulace - umožňuje monopolistovi stanovit jen takovou cenu, aby pokryla průměrné náklady ( viz graf). Při regulované ceně zaniká monopolní zisk a monopol realizuje jen normální zisk.

Žádné komentáře:

Okomentovat