Marketing (marketingová koncepce)
Způsob řízení pomocí trhu tzn., že vychází především z průzkumu poptávky, je zaměřen také na přetváření poptávky současně na poptávku budoucí.
Podnikatelské koncepce
1) Výrobní podnikatelská koncepce – byla uplatňována ve 20. letech 20. stol. v důsledku rozvoje techniky, zavádění hromadné výroby, zdokonalování její organizace k poklesu nákladu na jednotku produkce, a tím i ke snižování cen výrobku. Tato koncepce vychází z předpokladu, že zákazník bude preferovat výrobky, které budou levné a snadno dosažitelné (Baťa, automobilka FORD, v USA). Motorem vývoje je zavádění technického pokroku a zdokonalování prodeje. Hromadná výroba – typické.
2) Výrobková – vychází z předpokladu, že zákazník bude při nákupu dávat přednost výrobkům špičkové kvality, dále předpokládá, že zákazníci při nákupu se rozhodnou pro vysokou kvalitu a výjimečnost výrobku. Je nebezpečná v tom, že výrobce přehlíží skutečné potřeby zákazníků, a nevnímá plně, co se na trhu děje.
3) Prodejní podnikatelská koncepce – podnikatelé poznali, že zákazník se nemusí
automaticky rozhodnout pro koupi jejich výrobků, a že je mu potřeba k jeho rozhodnutí aktivně pomoci. Proto byla vyvinuta celá řada prodejních postupů k přesvědčení zákazníka (zaplavován reklamou, nástroji podpory prodeje, či jinými nástroji stimulace). Podniky nevychází při výrobě produktů z potřeb a přání zákazníka.
Žádné komentáře:
Okomentovat