Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Vysvětlete, co vyjadřují jednotlivé funkce tržní ceny a jak spolu funkce souvisí.

a) Informační funkce ceny podává informace jak kupujícím, tak i prodávajícím. Cena se tak stává zprostředkovatelem přenosu informací o potřebách, zálibách, zvyklostech spotřebitelů, o výrobních možnostech, disponibilních zdrojích aj. Šíření informací prostřednictvím cenového systému je v mnoha směrech efektivní.
b) Alokační (regulační) funkce je mimořádně závažná z hlediska mechanismu trhu jako nástroj koordinace hospodářského systému. Je úzce spjata s cenovými pohyby, prostřednictvím nichž se prosazuje. Tyto pohyby vypovídají o měnících se proporcích mezi nabídkou a poptávkou, odrážejí změny preferencí. Cenové změny si vynucují nová hodnocení, na jejichž základě jsou tržní subjekty z trhu vylučovány nebo naopak, jsou na trh lákány. Výsledkem přehodnocování je přemísťování zdrojů z výrob, kde klesající cena vyjadřuje neochotu společnosti nakupovat výrobky v nabízeném množství za původní cenu. Alokační dopady cen prosazují realizaci takových činností, které jsou společností preferovány prostřednictvím tržních nástrojů.
c) Stimulační funkce se prosazuje směrem k výrobcům a jejich výrobkům. Nejedná se o dopad na rozšiřování výroby, ale o důsledek skutečnosti, že tatáž cena není stejně výhodná pro všechny výrobce. Se stimulačním účinkem vyvolávaným cenou souvisí i její diferenciační dopad na výrobce, kteří nejsou schopni dosahovat srovnatelné úrovně nákladů. Pokud se na trhu utváří jediná cena (dokonalá konkurence), ale náklady výrobců jsou rozdílné, pak tatáž cena není stejně výhodná pro každého výrobce. V podmínkách dokonalé konkurence může výrobce učinit tutéž cenu pro sebe výhodnější tím, že sníží náklady. Cesta k jejich snížení vede k efektivnějšímu využívání disponibilních zdrojů. Stimulační funkce ceny je projevem vnitřního stimulu tržního systému k prosazování technického pokroku ve výrobě. Se stimulačním účinkem vyvolávaným cenou souvisí i její diferenciační dopad na výrobce, kteří nejsou schopni dosahovat srovnatelné úrovně nákladů. Konkurenční prostředí eliminuje výrobce neschopné dosahovat potřebné efektivity využívání zdrojů.

Žádné komentáře:

Okomentovat