Konkurence na straně nabídky má klíčový význam – je stimulem pozitivního pohybu tržního prostředí. Probíhá v různých formách v závislosti na tržní situaci. Její zostření se výrazně projevuje tehdy, je-li na trhu převaha nabídky nad poptávkou (převaha nabídky vyvolá cenový pokles, od kterého se vyvíjí různé podoby zdokonalování ve výrobě). Smysl konkurence mezi firmami jednoznačně spočívá ve snaze získat výhodu oproti jiným, výhodu v podobě zisku.
5. Poptávka na trhu výrobků a služeb
Zapište podmínku rovnováhy spotřebitele a vysvětlete, co vyjadřuje.
Spotřebitel je v rovnováze, pokud nemohl uskutečnit lepší volbu. V případě, že spotřebitel spotřebovává pouze jeden statek, a mezní užitek je vyčíslitelný (kardinalismus), je podmínka rovnováhy spotřebitele určena vzorcem: MU (mezní užitek z poslední spotřebované jednotky statku) = P (ceně statku). V realitě však spotřebitel nakupuje a spotřebovává daleko více různých statků a potom poměřuje mezní užitečnost z posledních spotřebovávaných jednotek různých statků s jejich cenami. Spotřebitel je v rovnováze, pokud se MUa/Pa = MUb/Pb = MUc/Pc = ... = MUn/Pn (v případě spotřeby až n druhů zboží a opět předpokládáme vyčíslitelnost mezního užitku). V rámci ordinalistické verze (spotřebitel je schopen užitečnost porovnávat, není třeba užitek vyčíslit) je spotřebitel v rovnováze za podmínek, kdy maximalizuje svůj užitek při daném rozpočtovém omezení. Při spotřebě dobrých statků se bod optima spotřebitele nachází v bodě dotyku nejvýše položené indiferenční křivky s linií příjmu spotřebitele (rozpočtové omezení). V tomto bodě optima se mezní míra substituce ve spotřebě (MRSC) rovná mezní míře substituce ve směně (MRSE = PX/PY): čili MRSC = MRSE = PX/PY.
Žádné komentáře:
Okomentovat