d) Omezovací funkce je směřována ke spotřebitelům. Tržní produkci získávají ti, kteří jsou schopni a ochotni tržní cenu uhradit. Tržní cena vyrovnávající nabídku a poptávku vždy znamená, že spotřebovávat mohou jen někteří, ostatní jsou vyloučeni.
e) Distribuční funkce ceny znamená, že cena je také nástrojem distribuce důchodů při směnných transakcích.
Vznik ceny na trhu je ovlivňován konkrétními tržními podmínkami, tržní situací a její odpovídající formou konkurence.
Vysvětlete chování firmy při poklesu tržní poptávky na dokonale konkurenčním trhu.
Cena je pro firmu v dokonale konkurenčním prostředí objektivní. Je výslednicí střetu nabídky a poptávky na daném trhu. Pokud se z nějakého důvodu sníží tržní poptávka, nový bod rovnováhy bude determinovat nižší cenu a nižší rovnovážné množství produkce. Firmě se sníží mezní příjem, průměrný příjem a zároveň individuální poptávka, která se rovná ceně. Průměrný příjem bude nižší než průměrné náklady a firma bude dosahovat ekonomické ztráty. Firma opustí odvětví, pokud bude cena produkce nižší nebo rovna průměrným variabilním nákladům. Na trhu bude klesat nabídka a cena produkce poroste. V dlouhodobém časovém horizontu bude firma, která neodešla z odvětví, dosahovat nulového ekonomického zisku (AC = AR).
Žádné komentáře:
Okomentovat