- R. zkoumala chování fa, Chamberlin se zaměřil na chování skupiny firem, vycházel z toho, že rovnováha firmy je závislá na tom, jak se chovají ostatní firmy na trhu.
- Ch. za hl. příčinu NEDOKO považoval diferenciaci produktu: firmy se snaží odlišit svůj výrobek od konkurenčních firem. Statek přestává být homogenní, stává se diferenciovaný. Podle Ch. se nejedná o trh statků ale o skupinu blízkých substitutů. Proto také Ch. namísto rovnováhy trhu zkoumal rovnováhu skupiny firem, prodávajících sice podobný, ale diferencovaný statek.
- význam reklamy v konkurenčním boji vedl Ch. k odlišení prodejních nákladů od výrobních nákladů. Prodejní náklady byly zejména náklady na reklamu. Ch. si povšiml, že když fa zvýší prodejní náklady, podaří se jí tím zvýšit poptávku po svém produktu.
- Ch. odlišoval velkou skupinu a malou skupinu. Velká skupina je mnoho fa dodávající podobný, avšak diferencovaný produkt. Chamberlin nazval tuto tržní situaci monopolistickou konkurencí.
- Na rozdíl od Robinsonové, která spíše zdokonalila M. ekonomii, Ch. již zřetelně posunul teorii ceny a tržní rovnováhy novým směrem – směrem k analýze vzájemných reakcí mezi firmami.
Žádné komentáře:
Okomentovat