NABÍDKA – (S – supply) souhrn všech zamýšlených prodejů (výrobci) – objem je určen výstupy výroby a cenami (za které jsou ochotni prodat nabízené zboží). Rozlišujeme nabídky:
- celková (agregátní) – určena objemem výroby všech producentů a cenami, za které jsou ochotni prodat (makroekonomie).
- individuální – jednotlivý výrobce, určena množstvím produkce a cenou – jaké množství je ochoten při určité tržní ceně produkovat a nabídne.
- dílčí (tržní) – nabídka jediného výrobku (různými výrobci). Množstvím i cenami.
Nabídka vždy vyjadřuje funkční vztah mezi množstvím vyráběné a nabízené produkce (Q) a cenou (P), za kterou jsou ochotni nabízející prodat.
Zákon rostoucí nabídky – s rostoucí cenou se zvyšuje nabízené množství.
POPTÁVKA – (D – demand) – souhrn zamýšlených koupí a je určována rovněž množstvím (poptávaným) a cenou (za kterou jsou kupující ochotni kupovat). Rozlišujeme:
- celková (agregátní) – celkový objem produkce, který chtějí kupující zakoupit a cenami, za které jsou ochotni koupit.
Žádné komentáře:
Okomentovat