- konkurence mezi subjekty poptávky – když existuje převaha poptávky nad nabídkou – snaha nakoupit na úkor druhých.
- konkurence mezi subjekty nabídky – sehrává klíčovou roli z hlediska vývoje trhu a mechanismu jeho fungování – výrobci vstupují na trh za účelem dosažení zisku, tato konkurence je zostřena, je-li na trhu převaha nabídky nad poptávkou. Tento typ konkurence je stimulem pozitivního chování tržního prostředí (aby byl realizovatelný cenový pokles, musí např. zdokonalovat výrobu). Důležitá je konkurence mezi firmami.
Konkurence mezi firmami:
Smysl konkurence mezi firmami jednoznačně spočívá ve snaze získat výhodu oproti jiným. Výhoda se realizuje pomocí zisku, který je vyšší, než je obvyklé u konkurentů.
Má dvě základní formy:
1) Cenová konkurence – projevuje se snižováním ceny (realizace možná, když udělá větší množství produkce za nižší cenu). Snaha přilákat koupěschopnou poptávku na svou stranu – významnější tržní podíl. Ve 20. století je dominantní postavení této konkurence je oslabováno rostoucí vahou konkurence necenové. Je-li užívána, má to podobu cenové války – cílem je zlikvidovat slabšího konkurenta.
Žádné komentáře:
Okomentovat