Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Zákon klesající poptávky:

pokud cena určitého zboží stoupne (ceteris paribus CP) mají kupující tendenci kupovat menší množství tohoto zboží. Podobně, sníží-li se cena, pak CP poptávané množství vzroste.

 spotřebitelé budou všeobecně jiné statky nahrazovat statkem levnějším, nebo-li nižší cena přiláká nové kupce + vyvolá i dodatečné nákupy u již existujících spotřebitelů
2 důvody:
1. substituční efekt… když cena statku stoupne, přirozeně se snažím substituovat za něj jiné, podobné statky
2. důchodový efekt… při růstu ceny jsem o něco chudší než dříve
tržní poptávka… celková suma všech individuálních poptávek

jiné faktory než je cena:
• průměrná úroveň důchodu (  lidé kupují více)
• velikost populace (zvětšuje se počet nákupů)
• ceny a dostupnost příbuzných statků (hlavně substituty… statky plnící stejnou fci)
• individuální vkus (soubor rozličných spol. a hist. faktorů; skutečné psychologické/ fyziologické potřeby; uměle vyvolané touhy; tradice nebo náboženství)
• specifické faktory: počasí (déšť u deštníků, sníh u lyží a teplota moře u surfů…)

Žádné komentáře:

Okomentovat