-zda poskytnou OÚ a za jakých podmínek
-stanovení úvěrových limitů jednotlivým odběratelům a důsledná kontrola
-kontrola pohledávek po lhůtě splatnosti a následná opatření
-systematický sběr informací o obchodních partnerech (posouzení důvěryhodnosti)
-analyzování, plánování a kontrola úvěrových vztahů a pohledávek
Při rozhodování, zda obchodní úvěr poskytnout je důležitá výše očekávaného zisku a pravděpodobnosti,že zákazník zaplatí
Očekávaný zisk = p*(V-N) – (1-p)*N (diskontování očekávaný zisk/(1+i))
Motivace k zaplacení v hotovosti
-prodejní slevy
-obchodní slevy – poskytuje dodavatel vybrané skupině zákazníků
-hotovostní slevy (scont, skonto)– sleva z prodejní ceny při rychlé úhradě
Úrok za poskytnutí obchodního úvěru = prodejní cena bez slevy – prodejní cena se slevou
Ekvivalentní roční úroková sazba = sazba skonta v %/(doba splatnosti úvěru – lhůta pro skonto) * 360 ……..počítá zúročení poskytnutého obchodního úvěru
Techniky vymáhání dluhu – telefonické nebo písemné upomínání, zadržení dalších zakázek, použití služeb speciálních agentur, soudní cestou.
Žádné komentáře:
Okomentovat