Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

82. Vysvětlete metodu Business Portfolio Matrix (BPM) a její použití.

Podstata metody Business Portfolio Matrix (BPM) spočívá v rozboru relativní konkurenční pozice různých výrobků (resp. obecně podnikatelských akcí) v souvislosti s tempem růstu obratu trhu, na němž je daný výrobek nabízen, přičemž se uvažuje také objem obratu daného výrobku za určité období. Používá se grafického znázornění. Graf se rozděluje na kvadranty:
1. kvadrant (relativní podíl výrobku na trhu od 0 do 1, roční přírůstek prodeje od 0 do 10%) – „hladoví psi“ - psí obchody spotřebovávají více času na řízení, než odpovídá jejich ceně a měly by být proto omezovány, nebo postupně zastaveny),
2. kvadrant (relativní podíl výrobku na trhu od 0 do 1, roční přírůstek prodeje větší než 10%) – „otazníky“ - otazník vyžaduje vložit velkou peněžní hotovost do výrobních a pracovních kapacit, aby firma udržela krok s prudkým tempem růstu trhu a aby se jí podařilo převzít roli vůdce, firma musí dobře zvážit, zda do tohoto obchodu vkládat peníze - proto název otazník,
3. kvadrant (relativní podíl výrobku na trhu větší než 1, roční přírůstek prodeje větší než 10%) – „hvězdy“ - jestliže je otazník úspěšný, stává se hvězdou, hvězdy jsou obvykle ziskové a představují budoucí dojné krávy,
4. kvadrant (relativní podíl výrobku na trhu větší než 1, roční přírůstek prodeje od 0 do 1) – „dojné krávy“ - produkují pro firmu velkou peněžní hotovost, firma nemusí financovat rozšiřování výrobních kapacit, protože tempo růstu trhu pokleslo, dojná kráva se při nepříznivém vývoji může přeměnit ve psí obchod). Firma vyznačí své obchody v matici a stanoví pro každý výrobek cíl a přiřadí mu finanční prostředky podle cíle, který s ním má.

Žádné komentáře:

Okomentovat