Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Efektivnost dokonale konkurenčních trhů

Jestliže na trhu vznikla situace, kdy v důsledku vyšší poptávky bylo pro firmy výhodné vyrábět vyšší množství produkce, než odpovídá minimu AC (v našem případě rovnováha firmy E2), vynutil si tržní mechanismus (vstup nových výrobců) následný pokles ceny a obnovení rovnováhy doprovázené minimalizací nákladů na jednotku produkce (E1=E3).

Trh a ekonomika splňující tyto požadavky je efektivní, neboli dosahuje tzv. výrobní a alokační efektivnosti (tzn. je organizována způsobem, při kterém výrobci vyrábí nejefektivněji – s minimální AS na výrobu - a současně poskytuje spotřebitelům nejvyšší možnou kombinaci komodit při daných zdrojích a technologii), protože:
 charakteristickým znakem chování firem je vyrábět takové množství produkce, při kterém dosahuje firma optima(bod vyrovnání), přičemž současně platí, že výroby se uskutečňují způsobem, při kterém jsou minimalizovány náklady na jednotku produkce
 to musí platit nejen pro firmy vyrábějící v rámci daného odvětví,ale také pro každé jiné odvětví.
Ekonomika dosahuje alokační efektivnosti tehdy, jestli jsou zdroje a výstupy ekonomiky použity způsobem, že neexistuje realokace zdrojů, po které by některý subjekt dosahoval vyššího užitku, aniž by se snížil užitek jiného subjektu = Paretova efektivnost nebo Paretovo optimum (v podmínkách alokační efektivnosti se může tedy zvýšit užitek jedné osoby jedině za cenu snížení užitku někoho jiného).

Žádné komentáře:

Okomentovat