Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Dlouhé období

Rovnováha firmy z hlediska dlouhého období je závislá na rovnováze odvětví jako celku. Tzn., že firmy v odvětví jsou schopny uspokojit požadavky poptávky a nastala rovnováha tržní nabídky a tržní poptávky.
Podmínka rovnováhy firmy v rámci odvětví (tedy z dlouhodobého hlediska) je rovnost (za předpokladu vyrovnání AC a AR): MC=MR=AR=AC=P.

Příčiny a důsledky narušení rovnováhy
Dojde-li ke změně tržní ceny, změní se MR a nový rovnovážný bod bude spojen ze změněným rozsahem produkce firmy. Cena je závislá na vztahu S výrobců odvětví a D po jejich produkci. Pokud se změní poptávka (při nezměněné S), mění se i tržní cena. Firma je z rovnováhy vychýlena a změnou rozsahu produkce hledá novou rovnovážnou situaci.
Změna nabídky předpokládá vstup nových firem do odvětví (při růstu nabídky) nebo naopak odchod firem z odvětví (při poklesu nabídky). Důvodem je vztah průměrných nákladů a průměrných příjmů. Postavení výrobců je shodné v tom, že jsou závislí na vývoji tržní situace. Produkují sice identické statky, ale to nebrání spotřebiteli preferovat jiného výrobce. Tzn., že náklady výrobců nemusí být stejné.
 AC > AR => nejméně schopní výrobci (s vyššími náklady) budou výrobu opouštět, protože jsou ztrátoví. Odchod výrobců se projeví poklesem tržní nabídky a tlakem na vzestup tržní ceny.
 AC < AR => odvětví přitahuje pozornost dalších výrobců, neboť ceny obsahují ziskový přebytek (AR – AC > 0), který je mimořádným ziskem.

Tedy jen tehdy, jsou-li AC a AR vyrovnány, jsou vytvořeny předpoklady rovnováhy odvětví z hlediska dlouhodobého – neexistuje motivace pro vstup či výstup z odvětví.

Žádné komentáře:

Okomentovat