2 základní funkce:
- součást AD – prudké a významné výkyvy mohou AD ovlivnit – dopad na úroveň produktu a zaměstnanost
- vliv na akumulaci kapitálu - jsou zdrojem růstu potenciálního produktu – v dlouhém období podporují ekonomický růst
Firma investuje, když očekává, že vytvoření nové kapacity přinese zisk.
V pozadí investiční aktivity jsou 3 základní faktory:
1. příjmy
2. náklady – firmy investují vypůjčené prostředky – náklady vypůjčení – úroveň investic je ovlivňována úrokovou mírou
3. očekávání – s ním spojená nejistota a míra neurčitosti, která může ovlivnit ochotu či neochotu investovat
Určení produktu modelem multiplikátoru
Multiplikátor vyjadřuje běžnou skutečnost, která se v hospodářství projevuje. Pokud je E zasažena původním impulsem, projevuje se jeho účinek opakovaně se snižující intenzitou. Výsledkem je dosažení kumulativních účinků.
Jednoduchý, investiční multiplikátor (k) udává jak se přírůstek (pokles) soukromých investic projeví v přírůstku (poklesu) domácího produktu.
Investiční multiplikátor je koeficient, který udává, o kolik se změní důchod, jestliže se změní investiční výdaje o jednotku. Popisuje tedy důchodotvorný účinek investic: dY = k * dI.
Žádné komentáře:
Okomentovat