Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Skutečný produkt

Skutečný produkt je veličina, kterou získáme peněžním oceněním tržní produkce. Tedy produktu, který E skutečně dosáhla. Krátkodobě se může skutečný produkt pohybovat na úrovni vyšší, než je úroveň potenciálního produktu. Zvýší-li se náklady, je krátkodobá křivka A posouvána směrem doleva nahoru.

Agregátní poptávka (AD)
Je to celkové množství produktu, které při dané cenové hladině bude v ekonomice nakoupeno. AD tedy vyjadřuje, co všechno by jednotlivé subjekty tržní E (domácnosti, firmy, vláda, cizinci) nakupovaly při různých cenových hladinách. AD definujeme takto:

AD = C + I + G + EN

Státní nákupy G pak můžeme považovat za konstantní. Dojde-li k poklesu cenové hladiny, platí, že náš důchod zůstává nominálně stejný, ale reálně se zvyšuje.

Zase je zde problém interpretace sklonu AD, tzn. proč je klesající?

1. vliv změny cenové hladiny na jednotlivé segmenty AD (mimo G – konstantní)
Dojde-li k poklesu P, pak:
Pro C platí – náš důchod (respektive množství peněz, kterými disponujeme) zůstává nominálně stejný, ale jeho reálná hodnota se zvyšuje – spotřebitel se cítí být bohatší (za stejné peníze koupí více) = pigouovův efekt – spotřebitelé více utrácejí, rostou výdaje na spotřebu

Žádné komentáře:

Okomentovat