Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Při vyšší ceně stanovené ...

- Při vyšší ceně stanovené dominantní firmou roste tržní podíl konkurenčního lemu a tedy klesá podíl dominantní firmy, při nižší ceně je tomu naopak (nižší cena umožní existenci menšího počtu drobných konkurentů majících horší průběh nákladových křivek než dominantní firma).

- Křivka poptávky po produkci dominantní firmy dD je více elastická než tržní křivka poptávky po produkci celého odvětví DT , a proto se tyto křivky se sbíhají směrem k ose x (může dojít k tomu, že při určité velmi nízké ceně stanovené dominantní firmou se tyto křivky protnou a dominantní firma „vypudí“ veškeré ostatní konkurenty z odvětví - stane se monopolem).

- Na základě předchozích poznatků plyne, že:
* určování ceny dominantní firmy probíhá stejně jako v podmínkách monopolu
* významným rozdílem však je to, že v odvětví není pouze jediná firma a existuje - i když omezená - možnost vstupu do odvětví. To vede k většímu tlaku na efektivnost.
* cena se ustanovuje na nižší úrovni a objem vyráběné produkce je větší než u monopolu, přesto však cena zůstává vyšší než průměrné náklady (P = AR > AC), takže oligopol realizuje vyšší než normální zisk (který je ovšem co do velikosti nižší než v případě monopolu).

Žádné komentáře:

Okomentovat