Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Monopolistická konkurence

- Monopolistická konkurence je představována takovou situací na trhu, kdy mnoho firem prodává podobné, ale nikoliv stejné statky (např. alkoholické nápoje).

- Monopolistická konkurence je v rámci nedokonalé konkurence tržní strukturou nejvíce připomínající dokonalou konkurenci. Zejména tím, že uvažuje velký počet firem na trhu a značnou mobilitu firem mezi jednotlivými trhy. Naopak nedokonale konkurenčním rysem je výroba diferencovaného produktu a schopnost firmy stanovit jeho cenu. V rámci svého produktu má tedy firma monopolní postavení a monopolní sílu.

- Základní předpoklady modelu monopolistické konkurence lze shrnout jako:
* velký počet firem v odvětví
* výroba diferencovaného produktu
* neexistence bariér vstupu firem do odvětví

- Firma má monopol nad svou produkcí a sama stanoví cenu. Klesající poptávková křivka po produkci firmy je poměrně vysoce elastická, neboť řada firem prodává blízké substituty. Tudíž z klesající poptávkové křivky vyplývá možnost realizace monopolního zisku v krátkém období (viz. následující obrázek).

Žádné komentáře:

Okomentovat