Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

12. Rovnováha v podmínkách monopolistické konkurence. Postavení firem na trhu. Rovnováha v krátkém a dlouhém období. Neefektivnosti trhu monopolistick

Monopolistická konkurence (konkurence velké skupiny), se od dokonalé konkurence liší tím, že produkce firem není identická, produkt je diferencovaný a navíc působí řada dalších faktorů (značka, jméno, reklama, …), které rozkládají celkovou poptávku. Diferencovaná produkce má však charakter téměř dokonalých substitutů.

Rovnováha monopolistické konkurence:

D1 je původní poptávka po produkci firmy, MR1 poptávce odpovídající mezní příjem, MC mezní náklady a AC průměrné náklady sledované firmy. Pak E1 je bodem rovnováhy při ceně P1. Pokud by se utvořila rovnováha splňující uvedené podmínky, znamenalo by to, že firma dosahuje mimořádný zisk, jehož výše je určena rozdílem mezi tržní cenou P1 a AC při rozsahu výroby q1.
Realizace za cenu P1 by přinášela přebytek nad normálním ziskem, ale současně by lákala dodatečné producenty, kteří by nabídku rozšířili a vyvolali cenový pokles, neboť poptávka po produkci naší firmy klesla. Pokles poptávky je v obrázku naznačen křivkou D2. Snižuje se mezní příjem na MR2, cena i nabízené množství na P2 a q2. Na obrázku se utváří nový rovnovážný bod E2, který je určen jako bod dotyku přímky D2 a křivky AC. (řešení možno chápat jako krajní a „ideální“.)
Obecně můžeme konstatovat, že čím zřetelněji jsou potlačeny důvody preference výrobce, tím více se blíží tržní cena hladině průměrných nákladů AC.

Žádné komentáře:

Okomentovat