Monopol je protipólem dokonalé konkurence a zároveň nejvyhraněnější podobou nedokonalé konkurence.
Výsada, o kterou se opírá monopolní výrobce, vytváří výhodné předpoklady pro maximalizaci rozdílu mezi celkovým příjmem (TR) a celkovými náklady (TC), což způsobuje trvalé a ziskové zvýhodnění. Monopolní firma využívá překážek vstupu do odvětví a celkově svojí činností stimuluje stabilizaci tržních poměrů, včetně cen. V podmínkách nedokonalé konkurence je firma svým chováním schopna měnit tržní situaci, mezní příjem (MR) je klesající a současně platí, že průměrný příjem (AR) také klesá s rostoucím objemem realizované produkce.
Základní předpoklady
1) existence jediného výrobce
2) diferenciace produktu
3) bariéry vstupu jiných firem do odvětví
Protože monopol je jediným výrobcem daného zboží, křivky individuální a tržní nabídky jsou totožné. Stejně poptávka po produkci jedné firmy je stejná s poptávkou v odvětví, proto individuální poptávková křivka splývá s tržní poptávkovou křivkou.
Žádné komentáře:
Okomentovat