Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Tržní rovnováha na dokonale konkurenčním trhu

Dokonale konkurenční firma
 Dokonale konkurenční firma bývá někdy označována jako „price taker“, tj. jako firma, přebírající cenu. Toto označení vyjadřuje skutečnost, že pro firmu je cena její produkce a cena vstupů (specifických výrobních faktorů) exogenní, tj. daná zvnějšku - tzn. firma tyto ceny nemůže ovlivnit.

 To se projevuje v tom, že poptávka po její produkci je dokonale elastická, což lze graficky znázornit jako vodorovnou přímku rovnoběžnou (graf na následující straně).

 Rozhodování firmy se v takovém případě omezuje na rozhodování o objemu výstupů a o množství vstupů, které hodlá koupit.

Dokonale konkurenční trh (a) a firma (b)

Tržní rovnováha a její dosahování
 Motivace:
Na trh přichází mnoho kupujících, jakou cenu jsou ochotni zaplatit?
 Kupující si navzájem o zboží konkurují a jejich vzájemná konkurence žene ceny vzhůru…
 Cena, kterou jsou kupující maximálně zaplatit, je dána jejich mezním užitkem.
 I prodávající si vzájemně konkurují, jejich konkurence naopak tlačí ceny dolů…
 Kam až?
 Minimální cena, kterou jsou prodávající ochotni akceptovat, je ohraničena jejich mezními náklady.

Žádné komentáře:

Okomentovat