Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Nabídka firmy v dlouhém období

 Dlouhé období je období, kdy firmy z trhu odcházejí, mají-li ekonomickou ztrátu. Rovněž nové firmy na tento trh vstupují, dosahuje-li se na něm ekonomického zisku.

 V dlouhém období je pro firmu nepřijatelná situace, kdy celkové náklady jsou větší než celkové příjmy. Firmy na tuto situaci zareagují tak, že z trhu (odvětví) odejdou a tudíž poklesne nabídka. Pokles nabídky vyvolá růst ceny až do bodu, kdy se vyrovná s průměrnými náklady (P=AC).

 Dlouhodobě však není možné, aby průměrné příjmy (AR) byly větší než průměrné náklady (AC), neboť takto vzniklý (krátkodobý) ekonomický zisk láká firmy-výrobce, aby vstoupily na daný trh (do daného odvětví).
 Důsledkem vstupu nových firem je růst nabízeného množství a tedy i pokles ceny na úroveň průměrných nákladů.

Dlouhodobě je v bodě A cena vyšší než průměrné náklady, tudíž firma dosahuje dlouhodobě ekonomického zisku a ten láká nové firmy. Příchodem nových firem na trh klesá cena. Pokud cena dlouhodobě klesne pod průměrné náklady (bod C), firma má dlouhodobě ekonomickou ztrátu, tudíž firmy odcházejí z trhu, což vede k růstu ceny.

Žádné komentáře:

Okomentovat