Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu

 Co určuje optimum spotřebitele?
MU ve vztahu k ceně – křivka poptávky je totožná s křivkou mezního užitku. Poptávka je tedy v rovnováze, pokud platí: P = MU (cena se rovná meznímu užitku).

 Optimum firmy určuje vztah ceny a mezních nákladů. Individuální křivka nabídky je totožná s křivkou mezních nákladů (s její částí). Nabídka je tedy v rovnováze, pokud pro všechny výrobce platí: P = MC (cena se rovná mezním nákladům).
 Má–li být trh v rovnováze (poptávka se má rovnat nabídce), musí platit současně P = MU a P = MC a odtud:
MU = MC (mezní náklady a mezní užitek se rovnají, viz následující obrázek).


Rovnovážná cena
 Tržní rovnováha nastává v průsečíku křivky poptávky a křivky nabídky, neboť tam se poptávané množství právě rovná nabízenému množství, a na trhu tudíž nevzniká ani nedostatek, ani přebytek zboží.
 Existuje pouze jedna cena, při které se poptávané množství právě rovná nabízenému množství. Tuto cenu nazýváme rovnovážnou cenou.
 Rovnovážná cena odráží současně mezní užitek spotřebitelů i mezní náklady výrobců.

Žádné komentáře:

Okomentovat