Pan Petr si prohlédl průběh příjmů v grafu a opět jej něco znepokojilo, byly to stále stejné mezní příjmy (MR = konst.). Po chvilce však přišel na správné vysvětlením této skutečnosti…
Firma se pohybuje na dokonale konkurenčním trhu, proto prodává za ceny, které jsou na trhu, nemá smysl prodávat pod cenou a zvýšení ceny jí nedovolí konkurence. Firma je tzv. „Price Taker“, příjemce ceny, tudíž každý její produkt je na trhu prodán za stále stejnou cenu a proto i mezní příjem musí být stále stejný, rovnající se ceně za niž je produkt prodávám na trhu (MR = P) a tím pádem platí: MR = P = AR
Firma pana Petra prodává sadu prken za 8 tis., tudíž mezní a průměrný příjem se rovná 8 tis. Kč.
Bod vyrovnání (BEP analýza)
Bod vyrovnání (zvratu, Break Even Point) je bod (množství produkce) od kterého začíná firma vytvářet zisk. V tomto bodě dojde k vyrovnání nákladů s příjmy.
Analýza bodu zvratu odpovídá na řadu otázek, které manažeři v každém podniku řeší:
* jaké je minimální množství výroby, které zabezpečeni rentabilní výrobu,
* jaké je minimální využití výrobní kapacity, při které není výroba ztrátová,
* jaké jsou maximální výrobní náklady výrobku aniž by byl ztrátový,
* při jakém objemu výroby dosahuje podnik maximálního zisku
Žádné komentáře:
Okomentovat