Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Monopol

 Monopol je taková tržní situace, kdy na trh daného produktu dodává jediná firma. Tato firma není vystavena konkurenci jiných firem, které by dodávaly stejný či podobný produkt. To však neznamená, že monopolista není vystaven žádné konkurenci. Je vystaven konkurenci substitutů daného statku. Čím vzdálenější jsou tato substituty, tím větší je tržní síla monopolu.

Rozhodování monopolu o výši a výstupu a ceně
 U monopolu je individuální poptávková křivka totožná s tržní poptávkovou křivkou (d=D).
 Rozhodování monopolu o optimálním objemu výroby vychází ze stejných principů jako rozhodování dokonale konkurenční firmy: objem výroby při němž monopol maximalizuje zisk bude v bodě v němž platí MR = MC.
 V důsledku klesající poptávkové křivky je však optimální objem produkce monopolu menší, než by tomu bylo za jinak stejných podmínek u dokonale konkurenční firmy (kde se AR=MR).

Žádné komentáře:

Okomentovat