Pokud se nejedná o a.s., jejíž akcie jsou běžně obchodovány nebo se jedná o jinou právní formu, je možno využít metod tržního porovnání. Tyto metody spočívají v používání prvků umožňujících srovnání mezi firmami obdobného zaměření nebo obdobné velikosti, u nichž je buď známa tržní cena akcie nebo je přímo známa cena. Metody tržního porovnání kladou důraz na srovnávací charakteristiky oceňovaného podniku a jejich využití je možné pouze tehdy, když je k dispozici dostatečné množství údajů o trhu srovnatelných podniků.
Pro stanovení tržní hodnoty konkrétního podniku, odvozované z tržního ocenění srovnatelných podniků, je užíváno tzv. tržních faktorů, označovaných i jako multiplikátory, či násobitele. Násobitel má zohlednit rozdíl mezi absolutní velikostí vybraných ukazatelů oceňovaného podniku a podniků srovnávaných. Hodnota je stanovena jako součin multiplikátoru a ročního zisku, ročního cash flow, příp. účetní hodnoty vlastního kapitálu.Jako multiplikátor bývá nejčastěji užíván ukazatel P/E (price earning ratio), který vyjadřuje poměr tržní ceny akcie a čistého zisku připadajícího na 1 akcii a odhaduje tak v podstatě počet let potřebných ke splacení akcie jejím výnosem.
Žádné komentáře:
Okomentovat