Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

7. Rovnováha firmy na dokonale konkurenčním trhu

7.1 Postavení firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Jednotlivá firma nemůže ovlivnit celkovou tržní nabídku, ani tržní situaci a cenu. Cena je vůči firmě objektivní. Poptávka po produkci firmy je dokonale pružná a jakýkoliv rozsah své produkce prodá za tutéž cenu.
Jestliže je tržní cena P = 150, tak v podmínkách dokonalé konkurence platí:

MR = AR = P – Kdy dosáhne firma rovnováhy v uvedených podmínkách?? Musíme otázku upřesnit podle toho, o jaké časové období se jedná:
a) z hlediska krátkého období – firma může měnit pouze variabilní náklady (VC), snaží se maximalizovat zisk, ale každá jednotka produkce má vyšší mezní náklad – na druhou stranu mezní příjem z každé další jednotky zůstává stejný. Dokud je MR větší než MC→ může zvyšovat rozsah výroby.

Bod E – bod rovnováhy firmy. Při rozsahu výroby qE dosahuje firma rovnosti:
MR = MC

b) z hlediska dlouhého období – rovnováha je závislá na rovnováze odvětví jako celku – firmy v odvětví jsou schopny uspokojit požadavky poptávky a nastala rovnováha tržní nabídky a tržní poptávky.
Dojde-li ke změně tržní ceny→ změní se MR.

Žádné komentáře:

Okomentovat